Beyin Fırtınası (13)

Bir kez gönül yıktın ise bu kıldığın namaz değil
Yetmiş iki millet dahi elin yüzün yumaz değil
. . .
Gönül mü yeğ Kabe mi yeğ, söyle bana aklı eren
Gönül yeğdir zira ki, Hak gönülde tutar durak
. . .
Hak bir gönül verdi bana ha demeden hayran olur
Bir dem gelir şadi olur, bir dem gelir giryan olur. (Yunus Emre)

Gönlüm, hem yol gösterir; hem yol keser; hem bir çengeldir, her şey ona asılır, hem herkesin ihtiyacı olan padişah altınını basar.
. . .
Gönlün varsa, gönül Kabe’sini tavaf et… Anlam Kabe’si gönüldür; ne diye toprak sanıyorsun onu? (Mevlana)
. . . . . .

Farsça’da DİL, Arapça’da SADR olarak yer alan, bazı mütercimlerin KALP diyerek yanlış çevirdiği GÖNÜL kavramı bu haftaki konumuz!… Bir Hak Dostu şöyle diyor: GÖNÜL ÖYLE BİR KAVRAM Kİ; TÜRKÇE’DEN BAŞKA HİÇBİR LİSANDA TAM KARŞILIĞI YOK. ETRAFLI BİR TANIMI DA YOK!

Türkçe’den başka lisanlarda yok. İslam’ı hem duygu hem akıl boyutunda değerlendiren bizim kültürümüzde, şiirimizde, tasavvuf büyüklerimizde sıkça geçen zengin bir kavram, gönül!.. Yerine göre Kabe’den üstün, yerine göre çılgın ve delice çırpınan bir deniz… Bakalım siz ne diyeceksiniz?..

NEDİR GÖNÜL ?..


YORUMUNUZU-İLMİNİZİ DOSTLARLA PAYLAŞIN..

(Önemli hatırlatma: Oturuma katılanların fikirleri üzerinde yorum, eleştiri veya değerlendirme yapılmaz.)

www.yorumsuzblog.net.tc


BEYİN FIRTINASI:

Yeni fikirler oluşturmak üzere, düşüncelere engel koymaksızın, önceden belirlenmiş kurallar dahilinde yapılan fikir yaratma yöntemi.

Bir grubun belirli bir konu üzerinde mümkün olduğunca çok sayıda fikir üretmesi amacıyla kullanılan demokratik ve katılımcı bir çalışma tekniğidir.

Disiplinli ama baskıcı olmayan bir yaklaşımla; basit, aykırı, karmaşık, uçuk … düşüncelerden yaratıcı ve uygulanabilir fikirler oluşturmak için grup sinerjisini kullanmayı amaçlar.

Uygulama Adımları:
Söylenen fikir üzerinde yorum, eleştiri veya değerlendirme yapılmaz.
– Fikirler tükendiği zaman beyin fırtınası oturumu tamamlanır.

Prof. Dr. Nüket Yetiş
TÜSSİDE Başkanı

11 Responses to “Beyin Fırtınası (13)”


  1. 1 bir'ol 15 Ekim 2007, 6:11

    Gönül ne midir!?.. Tabi ki şuur’dur, şimdi ki ifadesiyle bilinç. Nefs diye tabir edilen mutlak ben’in, bir diğer ifadeyle esma boyutunun aklıdır gönül. Tasavvuf deyimiyle akl-ı evvel’dir gönül. Ya da Hakikat-ı Muhammedi..

    Samed’iyyet hakikatı gereğince tüm varlıkların şuuru (gönlü), mutlak şuurun yansımasıdır. Fakat esma terkipleri dolayısıyla farklı farklı yansırlar..

    İnsan şuuru (gönlü) o mutlak şuurun kendini seyrettiği mahal olabilir! Ne var ki esma terkibi (Benliği) müsaade etsin..

    .. ”Biz emaneti dağlara ve taşlara verdik onlar bundan kaçındı, ama insan kabullendi. Çünkü o zalim ve cahil idi”

  2. 2 faik 15 Ekim 2007, 7:53

    İnşirah süresi;
    1-Elem neşrah leke sadrek;
    Senin için sadrını (göğsünü, kalbini) inşirah etmedik (açıp genişletmedik) mi?.
    2-Ve vada’na’anke vizrek;
    (Böylece) yükünü senden almadık mı (Hakkani özellikler ile güçlendirmedik mi) ?.

    Açıklama;
    Gönlü geniş olan yükten kurtuluyor.
    Gönlün hakikatına eren benlik yükünden kurtulur. Bu da ancak “gönlümdesin diyenlerin değil, GÖNLÜMSÜN diyenlerin” ve gereğini yaşayanların harcıdır. Allah hepimizi işin lafıyla değil, haliyle yaşatsın. Amin…

  3. 3 metin 16 Ekim 2007, 2:20

    Gönül Nefs’tir diye düşünüyorum. Ben kelimesiyle işaret ettiğimiz varlık. Aslı Nefs’i küll’dür. Varlığını Rububiyet ruhundan aldığı için dilediğini yapmak ister. Hem yol gösterir, hem yol keser. Bir dem gelir şadi olur bir dem gelir giryan olur. Kudret sıfatını açıga çıkarması sebebi ile iyi kötü güzel çirkin kavramı yoktur. Salt enerjidir. Her ne şekilde kendini seyretmeyi dilerse dilesin tüm farklı algılanışlar bize göredir.
    O gönülde açıda çıkanı (rububiyeti itibari ile o birimde ortaya koymayı dilediğini) kusurlu görüp onu yıktın ise bu kıldığın namaz değil.

    bunca yıl herkesten kaçtın
    en sonunda buldum sandın
    ansızın içini açtın
    yapma dedim yaptın gönül

    gözleri senden uzaktı
    farkedilmez bir tuzaktı
    sana böylesi yasaktı
    yapma dedim yaptın gönül

    o bir yolcu sen bir hancı
    gördüğün en son yalancı
    içindeki derin sancı
    gitmez dedim kaldı gönül

    sen istedin ben dinledim
    senden ayrı olmaz dedim
    en sonunda ben de sevdim
    şimdi beni kurtar gönül

    gözlerin bakar da görmez
    ellerin tutar da bilmez
    gece gündüz farkedilmez
    demedim mi sana gönül?

    sabahın tam üçündesin
    dertlerin en gücündesin
    hala onun peşindesin
    gitme dedim gittin gönül

    böylesi sevdiğin için
    bir kör düğüm oldu için
    ağlıyorsun için için
    demedim mi sana gönül?

    sen istedin ben dinledim
    senden ayrı olmaz dedim
    en sonunda ben de sevdim
    şimdi beni kurtar gönül

    Fikret Kızılok – Gönül

  4. 4 I >X< I (kendinden kendine, birdenbire) 16 Ekim 2007, 3:08

    Gönül bir mekandır ensiz, boysuz.. Yeri ‘Lamekan’dadır. Her algıladığını barındırır kendinde. Hiçbir mekana sığmaz olanı bile bulur kendinde biiznillah ile. O öyle nurludur ki, ne doğuya ne batıya nisbetle tanımlanabilir. Tüm sular mürekkeb olsa ağaçlar kalem, onu anlatmaya yetmez. Bunun yorumunu hiç durmadan yazsak ta bitmez.

  5. 5 sadabat 16 Ekim 2007, 4:59

    Gönül gönüldür, hani şu hepimizde olan. En çok kırılan, üzülen, zaman zaman da seven, merhamet ve şefkatle dolup taşan, hoşgören..

    Gönül “bilinç”tir. (veya şuur ya da akıl)

    Zaten bilinç (veya şuur ya da akıl) dışında bir şey yoktur. Nefs diye bilinen de bilinç’tir, ondan ayrı ve farklı bir şey değil..

  6. 6 Gül 19 Ekim 2007, 5:45

    Gönül nedir diye kendi kendime yaklaşık olarak 15-20 dk dır (belkide daha fazla) soruyorum. Bir sürü şey aklıma geldi. Ama aklıma en çok gelen bir tanımdan daha çok bir soru…
    Salavat getiriken eller kalplerin olduğu yere götürülür. Ve bu da ‘Peygamberimiz gönlümüzdedir’ şeklinde yorumlanır. Gönül bu bedende kalbin olduğu yerde değilse!! bu yapılan hareket yüzyıllardır anlamsız mı?Yoksa bu hareketin benim bilmediğim başka bir anlamı mı var? Gönül=bilinç dediğimizde, bilincinde beynimizin zihinsel faaliyetelri sonucu oluştuğunu bildiğimize göre..Bu işin içinden nasıl çıkacağız.

  7. 7 ÖmerFaruk 20 Ekim 2007, 4:54

    Gönül Ehli deriz kendinde hakikatı bulmuş zatlat için..
    Gönül gözü açık deriz beş duyu kaydından kurtulmuşlar için…
    Gönül demek BEN! demek. Kul ile Hak’kın bir olduğudur. Şuur’dur.. Sonsuzluktur, hiçliktir gönül..
    TEK’tir Gönül, alemde TEK BİR GÖNÜL vardır..
    GÖNÜL’ü dünyada!, maddede, bedeninde arama bulamazsın, çünkü sonsuzluğu yaşayacak olandır o, boyutsaldır.

  8. 8 Ömer 20 Ekim 2007, 10:45

    Gönül, “aklın sevenine” verilen addır.
    (Ahmed Baki)
    yazının tamamı için http://www.ahmedbaki.com/turkce/kitaplar/gulsen/gulsen117.htm

  9. 9 filiz54 22 Ekim 2007, 9:03

    Gonul nedir?

    Sevdiginin yuzu soldugunda solan yuzundur
    Sevdiginin gulen yuzunde gulen yuzundur..
    Sevdigin ne ise sende olandir..

    Gonul nedir?

    Hep sevdigine kosmuslugun
    Hep kosarken yetersizligin
    Hep yetersizken durmakligin
    Hep durmakliginda beklemedigin anda gelmesidir.

    Gonul nedir?
    Kucuk bir yesil isigina mesud olmaktir.

  10. 10 hacer 22 Ekim 2007, 10:33

    Gönül kelime olarak bile insanın içine aşkı, sevgiyi, samimiyeti, merhameti hissettiren duyguyu ifade eder.
    Böyle bir gönülün sahibi olan insan kalbini şuruyla birleştirip birliği yaşayan insandır. Bedensel isteklerinden geçip mutlak BENini yaşar. Kalbi iman nuruyla dolu olarak Muhammedi bakışla alemi seyreder. Ahad olan Allah Muhammed olarak kalp aynasından yansır ve bunu ancak yaşayan bilir.

  11. 11 metin 28 Ekim 2007, 7:32

    Ah bir de dile getirebilsem (ne mutlu dile getiren ).
    Üstadlarima duaciyim.


Comments are currently closed.



Yorumsuz Blog (Arşiv II) burada…

Yorumsuz Blog (Arşiv III) burada.

SON YORUMLAR

Sevgiye dair hakkında sed191
İslami Foton Kuşağı hakkında sed191
Mevlana’nın dilinden Hz.… hakkında Hasan boyraz
» The Secret’in sırrı aç… hakkında elif
Özümle Konuşmalar hakkında doğan
İslami Foton Kuşağı hakkında necmi
» Önemli Bir Uyarı !.. hakkında Tevhidi
» Simurg’u Ararken hakkında ahmet
İslami Foton Kuşağı hakkında Filminsonkaresi
İslami Foton Kuşağı hakkında marduk_fotonkuşağı
Devrin Alimleri, Eski Zaman Ka… hakkında mehmet akıf
Beyin Fırtınası (27) hakkında barış
İslami Foton Kuşağı hakkında Ayşe
» Simurg’u Ararken hakkında Çağrı Dörter
» Harika Sözler (1) hakkında deniz

ABONE OL!

E-postanızı girin; Yazıları önce siz okuyun!

ARŞİV

Yorumsuz Blog’un izlendiği ülkeler:

Araçlar


