» HAYYAM’I “OKU”MAK (2)

ilim-sisee.jpgBilge, yüce varlığın seyrine dalar;
Gafil ise onda DOSTLUK, DÜŞMANLIK arar.
Deniz, deniz olduğu için dalgalanır,
ÇÖPE SOR, HEP ONUN İÇİNDİR DALGALAR.


Dostunu erkekçe seven kişi
Pervane gibi özler ateşi:
SEVİP DE YANMAKTAN KAÇANLARIN
MASAL ANLATMAKTIR İŞİ.
* * *
Yalnız bilgili olmak değil adam olmak;
VEFALI mı değil mi insan, ona bak.
Yücelerin yücesine yükselirsin
Halka verdiğin sözün eri olarak.

* * *

Bizi bizden alan şaraba gönül verdik;
Coşup taştık; yerden kopup göklere erdik.
Tenden , bedenden soyunuverdik sonunda
Topraktan gelmiştik, yine toprağa girdik.
* * *

Kimi gizlenir, kimselere görünmezsin;
Kimi renk renk dünyalarda görünür yüzün
Kendi kendine sevişmek bu seninki:
Çünkü seyreden sen, seyredilen de sensin.

* * *

Neylesem bu benim iç kavgalarımla?
Pişmanlığım, kendime düşmanlığımla.
Sen bağışlasan da ben yerim kendimi:
Neylesem bu yüzkaram, bu utancımla.
* * *

Sevgiyle yoğrulmamışsa yüreğin
Tekkede, manastırda eremezsin.
Bir kez gerçekten sevdin mi dünyada
Cennetin, Cehennemin üstündesin.

* * *

Dileğin Tanrı dileği değil ki senin;
Muradına ermeyi nasıl beklersin?
Doğru olan Tanrı’nın diledikleriyse
Yanlış demek senin bütün dileklerin.
* * *

Ehil insana canım feda olsun;
Ayağı öpülse öperim onu.
Bir de git ehil olmayanla konuş:
Cehennem ne imiş görmüş olursun.

* * *

Bir nakıştır varlığımız senin çizdiğin,
Şaşılası neler nelerle bezediğin;
Kendimi düzeltmek benim ne haddime:
beni potadan böyle döken sensin.
* * *

Hayyam, günahım var diye tasalanma,
Bunun için dertler düşmek boşuna.
Günah olacak ki Tanrı bağışlasın:
Rahmet neye yarar günah olmayınca.

* * *

Gönül dedi: Ben neyim ki, bir damla sadece;
Ben nerde, görmediğim koca deniz nerde!
Böyle diyen gönül denize kavuşunca
Baktı kendinden başka şey yok görünürde.
* * *

O kızıl yakutun madeni, başka maden;
O eşsiz incinin sedefi, başka sedef;
Aklın buldukları kuruntu, dedikodu:
Bizim aşk efsanemizin dili, başka dil.

* * *

Ben bugün beden kafesinde mahpusum;
Yok olma özlemiyle sarhoş olmuşum;
Varlık ayıbından kurtarırsa beni
Yoksulluğun kulu kölesi olurum.
* * *

Kim demiş haram nedir bilmez Hayyam?
Ben haramı helalı karıştırmam:
Seninle içilen şarap helaldir,
Sensiz içtiğim su bile haram.

* * *

Dünya, yıldıramazsın beni ne yapsan;
Ölümden de korkmam, er geç ölür insan.
Ölmemek elimizde değil ki bizim:
İyi yaşamamak beni tek korkutan.
* * *

Yerin üstüne baktım, uykuya dalmışlar;
Altına baktım, çürüyüp toprak olmuşlar.
Yokluk ovasında başka ne var ki zaten:
Daha gelmemişler var, gelip gitmişler var.

* * *

Yeryüzünü gül bahçesine çevirmekten
Daha güzeldir bir insanı sevindirmen.
Bin kulu azat edenden daha büyüktür
Bir hür insanı İYİLİKLE KUL edebilen.
* * *

Can bir şaraptır, insan onun destisi;
Beden bir ney gibidir, kan o neyin sesi.
Hayyam, bilir misin nedir bu ölümlü varlık:
Hayal fenerinde bir ışık pırıltısı.

* * *

Tekkede, medresede, manastırda, kilisede,
Bir cennet cehennem kaygısıdır sürüp gitmede.
Oysa yüce varlığın sırlarına eren kişi
Bunların tohumunu uğratmaz düşüncesine.

www.yorumsuzblog.net.tc

İlgili sayfalar: HAYYAM’I “OKU”MAK (1)

(Alıntı kaynağı: HAYYAM -Bütün Dörtlükler/ Cem yayınevi, 1998, 10. basım)

Yorumsuz Blog (Arşiv II) burada…

Yorumsuz Blog (Arşiv III) burada.

SON YORUMLAR

Sevgiye dair hakkında sed191
İslami Foton Kuşağı hakkında sed191
Mevlana’nın dilinden Hz.… hakkında Hasan boyraz
» The Secret’in sırrı aç… hakkında elif
Özümle Konuşmalar hakkında doğan
İslami Foton Kuşağı hakkında necmi
» Önemli Bir Uyarı !.. hakkında Tevhidi
» Simurg’u Ararken hakkında ahmet
İslami Foton Kuşağı hakkında Filminsonkaresi
İslami Foton Kuşağı hakkında marduk_fotonkuşağı
Devrin Alimleri, Eski Zaman Ka… hakkında mehmet akıf
Beyin Fırtınası (27) hakkında barış
İslami Foton Kuşağı hakkında Ayşe
» Simurg’u Ararken hakkında Çağrı Dörter
» Harika Sözler (1) hakkında deniz

ABONE OL!

E-postanızı girin; Yazıları önce siz okuyun!

ARŞİV

Yorumsuz Blog’un izlendiği ülkeler:

Araçlar


